Afscheid van groep 4

8 november 2018 - Tapanahoni, Suriname

Ha lieve mensen,

Met een traan en een lach hebben we vandaag een soort van afscheid genomen van ons klasje. In die twee weken is het echt ons klasje geworden! We vinden het jammer dat we dit klasje niet meer les zullen geven. We hopen dat onze energie die we in deze kids gestoken hebben niet voor niet is geweest. Maandag komt de eigen leerkracht van deze klas weer terug en zal hij de lessen voortzetten. Wij hadden gedacht om volgende week te vullen met observaties, interviews en assisteren in groep 4,  maar gisteren kwam Arnold vertellen dat wij voor zijn klas moeten staan. Arnold gaat namelijk voor een week naar de stad voor een vergadering. Hmm... dat is onverwachts. Maar ja ondertussen zijn we wel gewend aan onverwachtse dingen. En zo flexibel als we zijn, antwoordden we: 'Natuurlijk, Arnold. Helemaal goed.' Dus volgende week staan we voor groep 7 en moesten we daarom afscheid nemen van groep 4. Dat vonden wij erg jammer. Ondertussen waren wij echt al gehecht aan de kinderen van dit klasje. En we hadden het idee dat de kinderen ook aan ons gehecht waren. We kregen regelmatig een lieve glimlach van ze of een knuffel! Daarnaast hopen we dat de leerkracht er net zoveel energie in steekt als ons om de kinderen te laten ontwikkelen. Maar de verhalen die wij over deze leerkracht hebben gehoord, geven ons niet zoveel hoop. De leerkracht verlangt namelijk ontzettend veel naar zijn pensioen die in mei begint voor hem.

We hebben er natuurlijk een leuk dagje van gemaakt. Net voor de pauze hebben we foto's gemaakt. Lianne moest heel gek doen om lachende gezichten te krijgen op de foto. Ze gingen allemaal zo statig met strakke gezichten op de foto staan, dat Lianne bijna op de kop moest gaan staan om een glimlach op de gezichten te toveren. Haha! En Lisanne maar schreeuwen: Lachen, lachen, lachen! Hierheen kijken!' Het  is uiteindelijk wel gelukt. Daarna heeft de assistente foto's gemaakt zodat wij ook op de foto konden. Het zijn leuke foto's geworden.

Na de pauze hebben we nog even hard gewerkt en zijn we daarna naar buiten gegaan met pionnen, bal en bellenblaas. We hebben een plek opgezocht bij het water waar we paaltjes voetbal hebben gedaan. Heerlijk om hiernaar te kijken! De meiden blijven leuk op hun pion staan, bang dat iemand ze omschopt. En de jongens? Die vliegen van de ene kant naar de andere kant van het veld met de bal! De juffen doen natuurlijk ook enthousiast mee, maar hebben het al gauw bekeken vanwege de hitte. Nu wordt het voor de jongens wel heel makkelijk om de pionnen van de juf om te schieten. Op een gegeven moment werd het te warm en hebben we de bellenblaas geïntroduceerd. Dat was een groot succes! De kinderen hebben genoten. Doordat het best wel een beetje waaiden werden de bellen alle kanten opgeblazen. De kinderen gingen erachteraan. Geweldig! De kinderen mochten de bellenblaas mee naar huis nemen. Toen we weer in de klas waren, kregen ze nog een ballon mee naar huis. Wat een feest!

We hebben nu al lekker weekend! Morgen heeft de school namelijk vrij. Officieel zouden ze woensdag vrij moeten zijn, in verband met een nationale hindoeïstische feestdag. In Apetina vieren ze dit niet en daarom geven ze de kinderen morgen vrij, dan hebben ze een lekker lang weekend. In de schriften moest wel te zien zijn dat de kinderen vrij hadden woensdag voor de inspectie. Dus schreven we woensdag in de schriften: donderdag 8 november. Vandaag schreven we: vrijdag 9 november.

Nu zijn we al heerlijk aan het genieten van ons weekend. We doen namelijk een poging tot bruin bakken, zodat we wat minder opvallen hier. Nog best een pittige opgave. De stenen waarop we zitten zijn mega hard en enorm heet. Hierover nog iets. Deze stenen hebben jullie wel eens gezien op de foto's. Nu zijn deze stenen boven water, maar in de regentijd is er geen een steen meer te zien.

Vanavond gaan we lekker weer brood eten. Jaja, er is voedsel uit de stad gekomen en wij hadden ook een bestelling gedaan, namelijk brood en pindakaas. We waren de crackers en jam behoorlijk zat, haha! De pindakaas is niet goed doorgekomen dus hiervoor weer een potje jam. Ohja, we kregen ook nog 6 eieren. Dus vanavond een broodje met gebakken ei! Dat wordt smullen!

Van het weekend gaan we heerlijk genieten van onze rust, van het weer en de mooie omgeving!

Alvast een fijn weekend!

Liefs,

De juffies uit de jungle (aldus Arnold)

1. Jeannette Noordam:
    12 november 2018
    Leuk, die foto's van de klas!
    Succes met groep 7!