Bingo!!

16 november 2018 - Tapanahoni, Suriname

Lieve familie, vrienden en kennissen,

Op het moment van schrijven onweert het. Ja, dat hebben ze ook in de rimboe. Woensdag heeft het vanaf vier uur tot en met 10 uur 's avonds  alsmaar geregend! We hadden wel een keer een buitje gehad van 10 minuten, maar zolang regen hebben we hier nog niet gehad. Leuk, om een keer mee te maken. Alles verandert hier in een modderpoel!

Toch was het die dag heel geslaagd. We hebben genoten! We hebben namelijk de kinderen uit het dorp uitgenodigd om een bingo te spelen. In de klas hebben we tegen de kinderen gezegd dat ze iedereen mochten uitnodigigen. Uitnodiging was: Iedereen is om 5 uur welkom om bingo te spelen! Neem je pen mee! De hele middag hebben we erover gedacht hoeveel kinderen er zouden komen. Misschien komt er geen een.. of straks komen er maar 5. Ondertussen hebben we allerlei kleine cadeautjes gezocht in onze bagage. Ballonnen, puntenslijper, koekje of een pen. Om half 5 kwam de eerste door de keiharde regen aanrennen. En even later waren er al tien kinderen. Om 5 uur zat onze hele veranda vol met 20 kinderen. We waren heel blij met de opkomst. Buiten plensde de regen en onder de veranda was het gelukkig droog en mega gezellig! We hebben genoten van de blijde en stralende gezichten en van de kreten die voorbij kwamen als iemand weer een getal kon aankruisen. Echt heel leuk! Sommige kinderen gingen helemaal blij naar huis met een puntenslijper of een ballon rijker. Het was een mega geslaagde actie! Voor herhaling vatbaar!

De regen is wel heerlijk verfrissend, maar heeft ook zo zijn nadelen. Als we onze boodschap in de wc doortrekken, moeten we maken dat we wegkomen. Er komt namelijk van alle kanten water uit. Ondertussen is alles nat in de wc. We hebben nog geen oplossing gevonden voor dit probleem. Eerst moet het regenwater weer in de grond zakken, voordat het waarschijnlijk weer normaal gaat. Dus voorlopig nog even sprintjes trekken.

We hebben ook iets naars te vertellen. Vanmorgen wilden we beginnen met de taalles toen een van de jongens ineens op sprong en 'sssssst' zei. En hij zei: 'er gaat iemand nu dood'. Wij dachten: 'hoe kom je daar nu bij?' Maar toen hoorde wij het ook. We hoorden vrouwen huilen, heel hard! We vroegen of dit altijd werd gedaan als iemand overleed. Maar voordat we nog antwoord kregen, werd er twee keer geschoten in het water. We probeerden uit de kinderen krijgen wat er aan de hand was en zij zeiden dat er nu iemand gestorven was. We wisten wel dat er een vrouw heel slecht lag. Deze vrouw was familie van drie leerlingen uit de klas. Wat moesten we doen? Lianne is naar een van de juffen gelopen, maar daar werd ze ook niet wijzer van. We hebben de kinderen op school gelaten en met de pauze mochten de kinderen naar huis. Sommige wilden hun tassen meenemen. Wat gaan jullie daarmee doen? Straks is er nog school. Maar de leerlingen antwoorden dat ze niet meer kwamen. Wij vonden dat raar. We hebben tegen de gezegd dat ze hun tassen moesten laten staan en als ze echt niet kwamen, dan konden ze de tas nog ophalen. Na de pauze zijn er twee meisjes niet meer gekomen, de rest was wel allemaal aanwezig. De hele ochtend verder huilen er vrouwen. Het is een heel naar geluid wat je door heel het dorp hier hoort. In de avond hoorden we dit weer. Er werd ons verteld dat de rouwceremonie plaats vindt. Morgenochtend wordt de vrouw begraven aan de overkant van de rivier. Wij zijn benieuwd of we hier wat van meekrijgen.

Morgen (vrijdag) ons laatste dagje in groep 7. We hebben de afgelopen dagen echt genoten van deze gasten. Ze hebben humor, zijn ondeugend en vinden het heel leuk als we aan het eind van de lesdag lekker gaan gymmen! En toch luisteren ze ook wel heel goed! We vinden het jammer dat we van hen afscheid moeten nemen, maar we zijn aan de andere kant ook wel toe aan weekend! Ons laatste weekend in Apetina. We gaan dubbel genieten! Wat is de tijd toch snel gegaan...te snel!

Alvast een fijn weekend!

Liefs, de meisjes uit de jungle

1. Jeannette Noordam:
    19 november 2018