Op het matje bij de Granman

20 november 2018 - Tapanahoni, Suriname

Ha lieve mensen,

We hebben jullie weer heel veel te vertellen. We hopen dat jullie onze jungle-verhalen nog niet zat zijn. We hebben namelijk weer heel veel leuke dingen meegemaakt.

In de blog van zaterdag hadden we vermeld dat we met de kano op pad zouden gaan. Gelukkig gingen we niet alleen, anders waren we op de kop in de sula (waterval/stroomversnelling) terecht gekomen. Michiel, onze buurman, en twee jongens uit het dorp gingen met ons mee. We zijn eerst naar de overkant van de rivier gevaren en daar heerlijk in de sula gezeten. Hier was Lianne helemaal blij dat ze niet alleen met Lisanne was, want Lisanne liet het afweten toen Lianne bijna door de stroming werd meegesleurd. Lisanne was namelijk bang dat ze zelf ook werd meegesleurd. Michiel was hier de rots in de branding voor Lianne. Haha, gelukkig maar! We hebben nog heerlijk genoten van het water. Toen zijn we verder gaan varen langs de kant van de rivier. Ondertussen kregen we medelijden met Ernie die aan het peddelen was. Het zal best zwaar geweest zijn! De mannen maakten ons bang voor kaaimannen die alleen vrouwen zouden bijten. Dikke schik hadden ze! Ohja en slangen die je alleen te lijf kon gaan met een geweer. Hmm... Geen geweer in de kano, dan zouden we de slang met een peddel te lijf moeten gaan. Gelukkig hebben we geen enge beesten gezien. We zijn nog naar een kostgrondje (moestuintje van een Wayana) gegaan en daarna weer terug gegaan naar het dorp! 's Avonds zijn we op de stenen bij de sula gaan liggen en heerlijk sterren gekeken. Het was heel gezellig! Arnold was weer terug uit Paramaribo en het was weer dikke pret.

Zondagmorgen gingen we naar de kerk. Ditmaal gingen we niet zo vroeg. We hebben geleerd van ons vorige bezoek dat als je vroeg bent, je ook heel lang kan wachten. We zijn daarom pas naar de kerk gegaan toen we mensen hoorden zingen. Toen we bij de kerk aankwamen zat de kerk aardig vol en waren ze voorin de kerk al volop aan het zingen en dansen. We gingen zitten en genoten van de de zingende mensen hier. 'Juffies, ja jullie daar. Willen jullie naar voren komen?' klonk opeens door de microfoon. Oh help, moet dat echt? En daar gingen we naar voren. En de mensen maar lachen. Ze gaan vast een lied voor ons zingen, dachten we. Maar nee, de microfoon werd in onze handen gedrukt. Wij moesten een lied zingen. Toen de vraag: welk lied dan? We hebben uiteindelijk 'dit is de dag' gezongen, omdat de kinderen die ook op school leren. En omdat ze het zo mooi vonden, mochten we nog een lied zingen. We wilden de microfoon weer teruggeven, maar het was nog niet genoeg. We moesten nog een liedje zingen. Daarom hebben we 'Dank U voor deze nieuwe morgen' gezongen. De mensen vonden het heel leuk en we kregen een groot applaus! We hebben dit keer niet heel de dienst uit gezeten. Na de eerste preek zijn we weggegaan. Ondertussen zaten we al 1,5 uur in de kerk. Toen we klaar waren met eten, rond 1 uur, was de kerk pas afgelopen. Verder hebben we heerlijk genoten van de rust hier!

Maandag! Yes, geen stage meer! Een lekkere vrije dag en we hebben heel veel gedaan deze dag. We zijn op bezoek geweest bij de Granman (stamhoofd) van Apetina. Het was een hele oude man en hij lag in zijn hangmat. We hebben verteld hoe we het hier gevonden hebben en hij vertelde ons dat hij heel blij was dat wij geweest zijn en dat hij het heel leuk vindt als er mensen in het dorp komen. Dus, wil je nog een lange reis maken of iets ervaren wat totaal anders is dan ons kikkerlandje? Welkom in Apetina!

Granman is het stamhoofd van het dorp. Hierna volgt de hoofdkapitein en daarna volgen er drie kapiteins. Onder deze kapiteins heb je nog 10 bashars. Dus het dorp wordt bestuurd door 15 mannen. Dat even ter verduidelijking.

Hierna kregen we van Arnold een rondleiding door het dorp. Overal gingen mensen met hem praten en boden ze hem cassierie aan. En hij kon natuurlijk geen nee zeggen. Ook wij konden de verleiding niet weerstaan. Laten we maar een slokje proberen. Hmm... Het bleef ook bij een slokje, want lekker vonden wij het niet.

Na de rondleiding zijn we richting de zendmast gelopen die hier op een heuvel staat. Er werd ons verteld dat we daar een heel mooi uitzicht hadden. En dat was niet gelogen! Het was prachtig! Het heeft wat zweetdruppels gekost, maar dat was het wel waard. Lisanne was heel blij met haar handdoek die ze heeft gepromoveerd tot zweetdoek. Na 10 meter lopen moest ze even stilstaan om het zweet af te vegen. Ja, het is warm in de jungle.

Na onze trip zijn we gaan eten koken. Ja, en deze keer niet voor 2 personen, maar voor 3 personen. Juffrouw Martens wilde namelijk wel iets Nederlands eten. Prima, kom maar mee eten! Dus wij een pan vol macaroni gekookt. Uiteindelijk hebben Arnold en Michiel er ook nog van gegeten, zoveel hadden we! En het smaakte heerlijk. Juffrouw Martens had voor het toetje gezorgd, namelijk papaya! Heerlijk!

Na onze maaltijd hadden we trek in een frisse duik in het water! Heerlijk, dat gaan we echt ontzettend missen in Nederland! Ook hebben we weer ons kleding gewassen in de rivier. We worden er steeds handiger in. Maar of onze kleding er echt schoon van wordt, dat is de vraag.

Om 5 uur hadden we weer Bingo met de kids! Sommige stonden om 2 uur al bij onze lodge om Bingo te spelen, maar dat was iets te vroeg. Er kwamen ongeveer 30 kinderen. Het was een gezellige boel! Totdat... sommige kinderen het oneerlijk vonden dat zij geen prijsje kregen. Ja, dat is lastig. Hoe ga je dat uitleggen? Ze kwamen met de hele groep op ons af. Ze wilden allemaal een ballon! Nee jongens en meisjes, morgen krijgen jullie allemaal een pannenkoek. En nu naar huis! Sommigen bleven ons achtervolgen tot onze lodge, maar gelukkig hebben we ze zover gekregen dat ze naar huis gaan.

Toen we gingen baden was het inmiddels als half 7 en bijna donker. Maarja, even baden is wel lekker. Dan maar in het donker. Voordeel: niemand ziet je. Het was heerlijk in het water!

Vannacht gaan we slapen in hangmatten! We zijn benieuwd hoe dat gaat... Lisanne is bang voor beesten, want we slapen op de veranda en 's nachts horen we wel eens beesten daar lopen. We gaan het meemaken!

Morgen (dinsdag) hebben we dus een pannenkoekenfeest! We zijn benieuwd hoe dat gaat verlopen. 80 pannenkoeken bakken op 1 pitje met 1 pan. Haha, we gaan het zien!

Fijne dag vandaag!

Liefs, de juffies uit de jungle