De openbare Kananoe school in Apetina

4 november 2018 - Tapanahoni, Suriname

Dag lieve mensen,

We hadden jullie beloofd om jullie iets te vertellen over onze stageschool. Dit doen we onder het genot van een zuchtje wind, bruisend water en een super mooi uitzicht. We zijn namelijk een heel eind wezen varen met de kano en zijn aangekomen bij een grote stenen vlakte in de rivier. Het is hier prachtig! Vanmorgen hebben we ook nog een wandeling gemaakt door de jungle richting een belangrijke berg hier bij Apetina. De berg heet Tebu. Veel mensen komen naar Apetina toe om deze berg te beklimmen. We zijn niet helemaal bovenop geweest, maar hadden toch al een prachtig uitzicht! Het was een steile klim en de terugweg was soms een soort glijpartij.

Nu de school. De openbare Kananoe school staat in het dorpje Apetina, waarin ongeveer 400 - 450 mensen wonen. Op deze school zitten ongeveer 80 kinderen verdeeld over 7 klassen. De kinderen beginnen in de kleuterklas (groep 1&2) en gaan dan naar groep 3 en verder. Op deze school wordt vanaf de kleuterklas Nederlands gesproken. Dit is voor de meeste leerlingen heel moeilijk, daarom is er in de lagere klassen altijd een assistente aanwezig die de lessen vertaald in het Wayana.

Met rekenen, taal en spelling wordt er gebruik gemaakt van een Nederlandse methode, maar een Surinaamse versie daarvan. Het zijn de methodes 'wereld in getallen' en 'taalactief'. Het is fijn dat deze methodes er zijn, maar in de lessen gebruiken we niet alles, omdat sommige thema's te hoog gegrepen is voor de kinderen. De kinderen hebben echt een heel laag niveau.

De schoolbel gaat rond 10 voor 8. Vaak zijn er om half 8 al heel veel kinderen op school. De kinderen hebben allemaal een rugtas, waarin spulletjes zitten die ze op school kunnen gebruiken. Zoals schriften, etui met pen, potlood, puntenslijper en gym, liniaal en een tekenschrift. Deze hebben ze meestal gekregen van een stichting. De leerlingen nemen deze tas elke dag mee naar school. Ook dragen de leerlingen schoolkleding. Namelijk een groen/wit geblokt blousje.

Elke ochtend wordt op deze school het volkslied in Nederlands of Surinaams gezongen en ondertussen wordt de vlag omhoog gehesen door een aantal kinderen. Rond 8 uur zitten de meeste kinderen in de klas. En dan beginnen de lessen. Om 10 uur hebben de kinderen een half uur pauze om thuis wat te eten en te drinken. Dit is ook nodig omdat de meeste kinderen al om 6 uur op zijn. Na half 11 zijn de kinderen weer op school en dan gaan de lessen weer door tot ongeveer half 1/1 uur. Als leerkracht mag je dit zelf bepalen. Hebben de leerlingen nog aandacht? Dan ga je gewoon door.

Nu iets over onze eigen klas. In onze klas zitten 11 leerlingen: 3 jongens en 8 meisjes. Aan het begin was het even wennen. Maar nu kunnen we zeggen dat we aardig aan elkaar gewend zijn. De kinderen hebben geen hoog tempo dus ons geduld wordt op de proef gesteld. Bijvoorbeeld met rekenen kunnen de leerlingen niet uit een boek werken. Ze bladeren alleen maar in het boek en snappen nog niet echt wat de bedoeling ervan is. Vorig jaar werkten ze namelijk nog niet uit een boek. Dus schrijven wij de sommen op het bord en schrijven de leerlingen het over. Ook interactieve lessen zijn niet aan te raden in deze klas. Je krijgt alleen antwoorden als ja, nee of vragende gezichten. Wij zijn daarom heel blij met de assistente in de klas. We stellen alleen gesloten vragen. Dit is tot tegenstelling van wat we op de PABO geleerd hebben. Toch is en blijft het een uitdaging om hier les te geven. We vinden prettig dat we dit samen kunnen doen. Zo kunnen we leren van elkaar maar ook kijken of de leerlingen de leerstof begrijpen. Om ervoor te zorgen dat de leerlingen de leerstof blijven onthouden, hebben we hulpmiddelen opgehangen in de klas. Verliefde harten, getallenlijn tot 100, A3 met zelfstandig naamwoorden en lidwoorden, de maanden van het jaar, regels voor in de klas en een meetlint waarmee de kinderen zich hebben opgemeten

Wij hebben al veel lessen gegeven waaronder knutselen. Dit vonden de leerlingen echt geweldig! Zelf knippen, plakken en lijmen: wat een ervaringen. Wij hebben zulke blijde koppies gezien, dus we gaan dit nog vaker doen. We hebben tulpen gemaakt, leerlingen mochten eigen hand overtrekken daarna uitknippen en vissen gaan we maandag maken.

Wat willen jullie nog meer weten over de school? Zet de vraag maar in een reactie. Dan hopen wij de vraag te beantwoorden.

In de volgende blog komt een verslag van ons weekend! Veel mensen zijn namelijk benieuwd hoe de zondag hier wordt ingevuld. Dat gaan wij jullie in de volgende blog vertellen.

Welterusten! En alvast een hele fijne zondag!

Liefs,

Lisanne & Lianne

1. Henny ten Hove:
    5 november 2018
    Heerlijk jullie verhalen,wat fijn dat we mogen meegenieten van jullie bevindingen. Fantastisch hoe jullie op allerlei manieren proberen de kinderen wat te leren.
  2. A. Verbeek-Veldhuizen:
    6 november 2018
    Ha dames, Van Liannes moeder kreeg ik jullie verhalen op de mail. Leuk om mee te lezen en te kijken naar de foto's. We mogen ook vragen stellen, nu daar komt er een. Vertellen jullie ook uit de Bijbel en weten de kinderen daar al van terug te vertellen?
    Groetjes van A.Verbeek.
  3. Lianne & Lisanne:
    7 november 2018
    Wat een mooie vraag! Omdat de kinderen slecht Nederlands verstaan en omdat het moeilijk voor de vertaalster is om een Bijbelverhaal te vertalen, vertellen wij geen Bijbelverhalen. Op deze school is dat ook niet gewoon. Wel beginnen en eindigen we de dag met gebed en zingen. Hierin proberen we kleine stukjes Evangelie door te geven. Daarnaast proberen we door onze houding, iets te laten zien van Jezus' liefde.
  4. Jeannette Noordam:
    7 november 2018
    Lekker bezig meiden!
    's middags hebben ze dus geen les?