Weekend!

6 november 2018 - Tapanahoni, Suriname

Lieve familie & vrienden,

Weekend! In Nederland is het iets waar we altijd naar uitkijken, maar hier in Apetina ook! We waren vrijdag blij dat we alle voorbereidingen voor maandag af hadden en heerlijk weekend konden vieren. In deze blog vertellen we iets over de invulling was ons weekend, want veel mensen zijn benieuwd hoe we ons weekend invullen.

Zaterdag waren we al vroeg wakker. Dat was maar goed ook. Arnold kwam namelijk al om kwart over 7 onze lodge in wandelen en vertelde dat we over een uur klaar moesten zijn om in de boot te stappen. We gingen namelijk een eind varen en zwemmen. Vanaf dat moment hebben we heel hard gerend. We moesten ons eten naar binnen werken, onze tas klaar maken en ons zelf nog verkleden. Gelukkig stonden we precies kwart over 8 klaar. Maarja...waar was de rest? Arnold was nog in de keuken aan het koken. De andere jongens waren nog bezig met spullen aan het verzamelen voor het vissen. En ondertussen was het al half 9. Dan maar even uitrusten van het haasten. Haha! Pas om kwart over 9 vertrokken we met de kano de rivier op! Het was een heerlijke tocht! Na ongeveer een half uurtje zegt Arnold: 'Dames, nu gaan jullie uitstappen want jullie gaan wandelen. Jullie gaan de Tabu top beklimmen!' We keken elkaar aan. Wat? Maar we hebben onze Teva's aan, geen eens wandelschoenen. Maar ja, we moesten er toch aan geloven, samen met twee andere juffen die slippers aan hadden. En daar gingen we. Een jongen uit Apetina, Ruben, liep voorop met het geweer over zijn schouders de jungle in. Wij moesten achter hem aan. Een andere jongen sloot de rij. Ruben keek elke keer om zich heen of hij niets zag. Ja, want je loopt toch in de jungle. Door een kreek, over boomstammen en door bladeren heen. Ook had Ruben een groot kapmes mee waarmee hij bladeren van de bomen afsneedt. Na een poosje lopen, stonden we aan de voet van een grote berg. Eigenlijk was het een mega grote steen. Het was nogal steil, maar het is ons gelukt om met onze Teva's een eindje de berg op te klimmen. We hadden een prachtig uitzicht over de jungle! Het was heel mooi! Naar beneden lopen was iets moeilijker... We moesten namelijk uitkijken dat het geen glijpartij werd. Uiteindelijk zijn we weer heel huids bij de rivier aangekomen. Hier hebben we even heel hard geschreeuwd en even later kwam de kano ons weer ophalen. De andere jongens waren namelijk al bezig met vissen. Dat doen ze hier met netten, maar ook met speren. Ze duiken gewoon zelf onderwater met een speer en vangen zo heel veel vissen. We hebben een mooi plekje op gezocht waar hele mooie sula's (watervallen) waren en hebben daar heerlijk onze middag doorgebracht met een boek, met zwemmen en met het schrijven van een blog. We hebben een heerlijke en warme dag gehad. Aan het eind van de dag hadden de jongens heel veel vis binnen en wij waren helemaal blij met ons bruine kleurtje die wij hadden opgedaan die dag. Toen de terugweg. In de boot met stinkende vis. Gelukkig was dit maar een uurtje.. Wij waren blij dat we weer terug waren! En toen kwam er een ontdekking. Een grote vogelspin op de wc. Wij durfden natuurlijk niet meer dus hebben onze urine buiten de lodge losgelaten.

Zondag. Vorige week zondag zijn we naar de baptisten gemeente hier in Apetina geweest. De kerk zou rond 9 uur beginnen en als echte Hollanders stonden we 9 uur voor de kerk. De kerk stond er, de preekstoel stond er, maar waar waren de mensen? Maar gelukkig ging om kwart over 9 blies een man toch op een hoorn, wat betekende dat er mensen mogen komen. Fijn, dachten we. Dan begint zo de dienst. Ondertussen hadden we achteraan een plekje gevonden waar we zijn gaan zitten. Na 20 minuten waren er nog maar 10 mensen. Na 30 minuten waren er 15. Hoelang gaat dit nog duren? Om ongeveer kwart over 10 begon de dienst. Eerst begon een man met een gebed. Daarna begon het zanggedeelte van de dienst. Hierbij verstonden we enkele woorden zoals Halleluja of Jezus. De dienst is namelijk helemaal in het Wayana. Met het zingen gaan de dames naar voren om te dansen en klappen tijdens het zingen. Eén man zong hard door de microfoon. Na het zanggedeelte begon er man met preken. We konden het gedeelte waaruit hij las opzoeken, maar verder verstonden wij er niets van. Ondertussen werden wij opgemerkt door kindjes die maar al te graag aandacht van ons wilde en steeds naar ons lachtten. Heel lief, natuurlijk. Na ongeveer een kwartier was de man klaar met spreken. De volgende man liep naar voren en deze man hield een preek van 20 minuten. Nu zou het wel klaar zijn dachten we, nadat de man terug liep naar zijn plek. Maar nee hoor! Er stond opnieuw een man op en hij hield ook een preek of meer een Bijbelstudie. Het was heel opvallend dat de mensen in de kerk aandacht hadden voor wat de man zei en ze lazen mee in hun Bijbel. Daarnaast was het ook echt niet erg als je in of uit de kerk liep wanneer je wilde. Moeders gaan rusten hun kind voeden in de kerk.

We hadden beide een zere kont van het zitten en waren stiekem blij dat het was afgelopen. Maar om 12 uur was de dienst nog steeds niet afgelopen. Maar wij zijn wel vertrokken! Het was jammer dat we de dienst niet konden verstaan. Toch was het een mooie ervaring om zo'n dienst bij te wonen. Vooral mooi om te zien dat God hier ook Zijn werk doet.

Vandaag (tweede zondag) zijn we niet naar de kerk geweest. We hebben wel de tijd genomen om een paar preken te luisteren. Dit was heerlijk vertrouwd! Verder hebben we deze dag doorgebracht met eten koken. Vandaag stond natuurlijk soep op het menu, hoe Hollands! Dit was een groentesoep met heeel veel vermicelli. Wat uiteindelijk iets te veel was. De soep bestond hier voornamelijk uit. Verder hebben we heerlijk gelezen, gekletst en spelletjes gedaan.

Ondertussen is het al dinsdag en hebben we al twee dagen lesgegeven. We hebben twee leuke dingen gedaan deze dagen, namelijk een vis gemaakt en Hollandse producten gegeten zoals ontbijtkoek, pepermunt, speculaas en stroopwafels. De ontbijtkoek viel het meest in de smaak. Pepermunt vonden ze heel hard en grepen naar hun mond. Oeps.. hopelijk geen tanden afgebroken. De speculaas en stroopwafels vonden ze ook wel lekker. In iedergeval, dat zeiden ze. Door de foto's krijgen jullie een beetje een indruk hoe het was.

De eigen leerkracht van groep 4 komt waarschijnlijk donderdag weer terug in Apetina. Alleen volgens Arnold verlangt deze man erg naar zijn pensioen. We zijn benieuwd hoe dat dan gaat. We gaan er op dit moment vanuit dat we gewoon tot vrijdag lesgeven. Volgende week hopen we onze week te vullen met observaties en interviews.

Lieve groet uit het warme Apetina,

Lisanne & Lianne

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Diana:
    8 november 2018
    Whahaha...wat een eng dier he die vogelspin. Jullie hebben er al meer gezien dan wij. Bij ons was er een spuitbus. Beetje sprayen en.... dood..

Dat met die tijden herken ik heel goed. Zeker die van de kerk...pfff... daar moet je echt wel zitvlees voor hebben. Je kijkt je ogen uit. Op Lawa was er een man met een stokje. Wanneer hij zag dat je de ogen dicht had werd je aangetikt. Dan dachten ze dat je in slaap was gevallen.

Jullie hebben je weekend goed besteed zeg. En zelfs de Tebu. Trots op jullie, wamt dat is echt een pittige klim.