Wat doe je als je geen stroom hebt?

13 november 2018 - Tapanahoni, Suriname

Ha allemaal,

Afgelopen zaterdagavond waren we aan het wachten totdat de stroom aan zou gaan. Het werd namelijk buiten al donkerder en donkerder. Meestal gaat de generator tussen half 7/ 7 uur aan, maar ondertussen was het al 7 uur geweest en we hadden nog steeds geen stroom. Het werd nu wel erg donker! Op de planning stond knakworsten eten. Wie durft er van ons in het donker gewapend met een zaklamp richting de keuken te lopen? Lisanne ging met volle moed die richting op... Maar wat zien we bij de keuken zitten? Katten! De angstaanjagende ogen van de katten lichten op in het donker en Lisanne was gelijk weer terug in de Lodge. Lianne had net als Lisanne ook de moed niet om richting de keuken te lopen. Omdat we al zagen gebeuren dat de katten richting onze lodge zouden komen, hebben we het hek (wat eigenlijk kapot is) voor de opening gezet, zodat de katten niet binnen zouden komen. Haha! Ondertussen hadden we de hoop al op gegeven dat er stroom zou komen deze avond en de knakworsten hebben we ondertussen ook maar laten varen. Dan maar aan een broodje met jam. Hoe gaat dat in het donker? We hebben allereerst maar een hoofdzaklamp opgezet, maar dit was zo vervelend omdat er vliegjes op af kwamen. Dat is ook niet zo lekker eten. Dan maar de zaklamp iets verder van je afleggen en in de schemering eten.

Wat doe je als het pik donker is in Apetina? Dan ga je gewoon naar bed. Dus om kwart voor 8 waren we ons al aan het klaarmaken om naar ons bed te gaan. En wat zag Lisanne weer toen ze naar de wc ging? Jullie kunnen het wel raden. Natuurlijk, de vogelspin. Deze keer zat hij niet op de wc, maar voor de deuropening. Lisanne had de moed om met een bezem de vogelspin te lijf te gaan, maar ze wist niet dat een vogelspin zo snel kon lopen. Bij de eerste slag gilde ze al en staakte ze de strijd. Ook wel begrijpelijk, want de spin liep zo hard en weg was die! Maar stel je nu voor dat hij naar onze kamer loopt... Dat moeten we niet hebben. We hebben maar een schot voor de deur gezet met stoelen ervoor. Met de gedachte: 'De spin zal vast niet zo slim zijn om te bedenken dat hij erover heen kan klimmen.'

Lisannes oplossing was op alle frustraties van deze avond: pringelbus leegeten, had ze toch nog iets lekkers. Om 9 uur waren we die avond al in diepe rust en we hebben die nacht heerlijk geslapen!

Inmiddels zitten de eerste dagen in groep 7 erop! We zagen er wel een klein beetje tegenop, maar dat was totaal niet nodig. We hebben een hele gezellige dagen met de kinderen gehad. Allereerst is het heel handig dat ze je veel beter verstaan. Je kunt dan ook leuke grapjes met ze maken en dat maakt het een stuk gezelliger! Verder zijn het hele brave kinderen en ze doen precies wat je zegt. We hebben met aardrijkskunde de atlas gebruikt en dat vonden ze heel leuk! We hebben ook met ze gekeken waar wij in Nederland woonden en dat vonden ze reuze interessant! Deze week volgen er nog meer lessen met de atlas.

We hebben ook met ze gevoetbald en estafette gedaan! Dat was ook een succes! Maar heel warm!

Ook zijn we van plan om na schooltijd enkele activiteiten met de kinderen te doen. We hebben veel spellen opgezocht en hopen deze binnenkort met de kids uit het dorp uit te voeren!

Liefs,

Lisanne & Lianne

1. Annette:
    13 november 2018
    Ik ben de vogelspin echt dankbaar.... straks vangt Lianne zelf al haar spinnen, want onze spinnen stellen toch niets voor! Waar Suriname al niet goed voor is....