Onze ervaringen op de stageschool

1 november 2018 - Tapanahoni, Suriname

Lieve allemaal,

Op het moment van schrijven is het woensdagavond. We weten niet wanneer we dit bericht kunnen publiceren, maar we hopen voor jullie dat het snel kan! We zijn nu nog steeds afhankelijk van Arnold, waardoor wij maar 2-3x in de week wifi hebben.

We zijn nu al drie dagen op onze stageschool geweest. De eerste dag waren we bijna te laat en de tweede dag waren we te laat. Daarom hebben we vanmorgen vroeg onze wekker gezet om 6:15 en ons baadkwartiertje in gekort. We waren gelukkig vandaag ruim op tijd! Het is absoluut een uitdaging om kinderen die weinig of geen Nederlands kunnen, lessen te geven aan hen. Zolang de kinderen niet thuis Nederlands gaan spreken, zullen ze het nooit goed leren. Toch hebben we onderhand aardig onze draai gevonden. We trekken alles uit de kast om het lokaal op te vrolijken, maar daarnaast ook om de kinderen optimaal te laten leren. We hebben een blad gemaakt met maanden, een getallenlijn, blad met zelfstandig naamwoorden, korte en lange klanken, medeklinkers en klinkers. Hier zijn we vooral de middagen mee zoet, naast het voorbereiden van de lessen voor de volgende dag.

De kinderen in onze klas zijn heel lief! Ondanks dat ze het niet allemaal begrijpen, doen de kinderen goed hun best en werken hard! Vanmiddag hebben we met ze een tulp gekutseld. We hebben van de stralende gezichten van de kinderen genoten. Ze vonden het geweldig om zelf een schaar vast te pakken en zelf dingen op te plakken. Echt heel leuk!

Tussen vier en vijf is ons chilluurtje. Dan zitten we heerlijk aan de kant van het water met een boek of we vallen in slaap. Of we typen vast berichtjes voor het moment dat we weer wifi hebben. Of we spreken berichten in voor ons thuisfront.

Ook het koken gaat ons goed af! Het is ons al gelukt om vier goede maaltijden op tafel te zetten. Zoals macaroni, tomatensoep, wortels en doperwten en witte bonen in tomatensaus. Het smaakte heerlijk! Het is wel een beetje hanessen met een pan, maar verder loopt het goed!

Ohja, slapen doen we hier heel veel. We merken dat we de uurtjes die we tijdens de schoolweken hebben gemist, nu aan het inhalen zijn! Ook is het hier bijzonder stil, behalve de krekels en de kikkers die geluid maken.

Nog iets: de vogelspin was gesignaleerd in de wc. Lisanne heeft moord en brand gegild... Terwijl Lianne daarvoor nog heel rustig op de wc gezeten heeft. Nu is de vogelspin weer verdwenen. We hopen dat hij niet richting ons bed kruipt. We houden hier goed de boel in de gaten.

Lieve groetjes uit de happy jungle

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl