Op de fiets!

25 oktober 2018 - Paramaribo, Suriname

Ha allemaal!

Het is op dit moment van schrijven 19:00 uur en het begint langzaamaan donker te worden. We zitten weer op ons balkon en genieten opnieuw van een heerlijk fris windje. We hebben net heerlijk gegeten in het restaurant 'Zus & zo'. Heel toepasselijk, omdat iedereen ons hier ziet als zusjes.  We hebben weer een drukke dag achter de rug. We hebben heel veel dingen geregeld en tegelijkertijd hebben we veel gezien van de Surinaamse cultuur.

Vanmorgen vroeg rond 9 uur appte Arnold (contactpersoon in Apetina) dat ze op het vliegveld graag vandaag het geld wilden hebben, contant in euro's, als bevestiging van onze vlucht. Dit zorgde ervoor dat we onze planning een klein beetje moesten wijzigen. We moesten naar een kantoor om euro's te pinnen en langs het vliegveld 'Zorg & hoop' in Paramaribo om het geld af te leveren. Gelukkig lag het op de weg naar de vreemdelingendienst en hoefden we daarvoor niet naar de andere kant van de stad. Vol goede moed gingen we op weg naar de fietsverhuurder, waar we twee mooie oranje fietsen hebben gehuurd voor een dagje. En daar gingen we: op de fiets door Paramaribo heen. Dit ging aan het begin nog niet zo flexibel. Allereerst moesten we links rijden, waar we in het begin echt even aan moesten wennen. We hadden elke keer de neiging om rechts te gaan fietsen. We kregen van verschillende inwoners van Paramaribo ook te horen dat we links moesten rijden. Als tweede hebben ze heel veel eenrichtingsverkeerswegen, waardoor we elke keer weer een weg moesten zoeken waar het verkeer de kant op ging die wij op moesten. Als laatste was het op sommige punten heel druk en reden de auto's rakelings langs ons heen. Rode fietspaden? Die zie je hier niet. Ohja, en toeristen op de fiets? Dat vinden Surinaamse mensen ook heel bijzonder. Toeteren, roepen en aandacht vragen, dat gebeurde regelmatig toen we op de fiets zaten.

De vreemdelingendienst was iets verder dan wij verwacht hadden, maar uiteindelijk kwamen we er wel. Hier ging alles heel snel en het duurde niet lang voordat we weer met een nieuwe stempel in ons paspoort buiten stonden. Op weg naar het volgende adres: het kantoor om geld te pinnen in euro's. Hier hebben we geld gepind en zijn weer verder gegaan naar het vliegveld. Het was hier even zoeken naar de goede vliegtuigmaatschappij. Op het vliegveld 'Zorg & hoop' is ook de MAF gevestigd. Bij de vliegtuigmaatschappij Vortex hebben we ons geld afgeleverd. Degene die ons hielpen waren heel aardig! Hier konden we gelijk even afkoelen. Gelukkig alles was geregeld voor vandaag! We gingen weer terug naar ons hotel. Dit duurde iets langer dan we verwacht hadden, want we reden daar op de drukste straat van Paramaribo en daarnaast was het ook spits rond 2 uur/half 3. Aan de drukke straten waren veel scholen gevestigd die op dat moment ook uit gingen, waardoor het heel druk was. De ene keer reden we langs de kant van de weg, dan weer in de berm, dan op een stoep en dan moesten we weer remmen en afstappen voor chauffeurs die ons niet voor lieten gaan. Het was heel leuk om de stad op zo'n manier te leren kennen.

Terug in ons hotel hebben we even uitgerust en rond vier uur zijn we op weg gegaan om een taxi te regelen en om onze fietsen weer terug te brengen. Naast de fietsenverhuur zat het restaurant 'Zus & zo' en daar hebben we dus heerlijk gegeten.

Morgen hopen we boodschappen te gaan doen voor ons verblijf in Apetina en verder gaan we heel rustig aan doen! De warmte is best vermoeiend, namelijk! Ze hebben ons verteld dat het wel drie weken duurt voordat je hieraan gewend bent. Wij vragen ons af of we binnen vijf weken aan de warmte gewend zijn. Je hoeft maar van je stoel op te staan of de eerste zweetdruppeltjes zijn al te signaleren.

Geniet op dit moment nog maar van de uitgebreide blogs! We weten namelijk niet hoe dit gaat als we in Apetina zijn...

Heel veel liefs,

Lisanne & Lianne

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Diana:
    25 oktober 2018
    Dapper hoor op de fiets door Paramaribo... de kleur van de fietsen zijn wel erg toepasselijk. Fijn dat het bij de vremdelingendienst zo soepel ging. Je hoort wel eens andere verhalen. Leuk om zo jullie belevenissen te kunnen volgen. Wanneer gaan jullie naar Apetina?
  2. Lianne & Lisanne:
    25 oktober 2018
    Ja gelukkig ging alles soepel! :) Morgenvroeg tussen 8 & 9 uur vliegen we :)
  3. Albertine Mourik:
    26 oktober 2018
    Stoer hoor op de fiets door Paramaribo! Ik vond het met de auto al chaotisch😋