Paramaribo: een stad met 2 kanten

23 oktober 2018 - Paramaribo, Suriname

Dag allemaal,

Op dit moment zitten we op het balkon uit te waaien en schrijven we de blog. Dit is wel nodig omdat het een warme, zonnige en zweterige dag is geweest. We hadden de wekker om 10 uur gezet, maar om 7 uur waren we beide wakker. Hierna hebben we genoten van een heerlijk Hollands ontbijt met kaas, snijworst (voor Lianne is dit 'gewoon' cervelaat!) en koffie. Met volle moed en een tas vol spullen vertrokken we lopend naar het centrum van Paramaribo om de stad te verkennen. Na één uur kwamen we moedeloos terug bij ons hotel. Allereerst waren we zonnebrand vergeten, waardoor we rood zijn. Als tweede waren we de attractie van de stad. Sneeuwwitjes werden we genoemd, mannen keken ons na en toeterden en floten naar ons. Dit voelde niet zo prettig; zacht uitgedrukt. En als laatste waren we uitgedroogd. Het was tijd voor Plan B!

Om plan B goed te laten verlopen hadden we geld en water nodig. We gingen opzoek naar een betrouwbare pinautomaat. We waren bang dat onze pinpas werd ingeslikt, zodat we niks meer hadden. Daarom was onze zoekopdracht een mooi en betrouwbaar gebouw. Uiteindelijk hebben we dit gevonden bij de Surinaamse bank waar we Surinaamse dollars toegeworpen kregen. Met een volle portemonnee gingen we opzoek naar een supermarkt met koud(!) water. Hierna is er voldaan aan de voorwaarden van plan B. We hebben Fort Zeelandia bezocht, waar we onze vitamines door een salade naar binnen hebben gewerkt. Daarna vertrokken we na de Palmentuin en hebben we heerlijk in de schaduw gezeten en genoten van een zacht briesje wind. Toen we weer op temperatuur waren zijn we weer richting ons hotel gelopen. We hebben gezien, dat Paramaribo ook hele mooie kanten heeft. We omschrijven de stad als volgt: een oude, mysterieuze, levendige en drukke stad.

Rond 2 uur kwamen in ons hotel aan. Dit is het warmste moment van de dag, wat zeker te merken was. Verder hebben we heerlijk gekletst, de boodschappenlijst voor Apetina opgesteld en de activiteiten voor morgen bepaald. Morgen hopen we Paramaribo verder te ontdekken op de fiets en ons te melden bij de vreemdelingendienst.

Ondanks alle enge mannen en straathonden hebben wij een heus vakantie gevoel. We genieten volop! We passen goed op elkaar en ontwijken enge straten of lopen ineens aan de overkant van de straat. Ohja, het verkeer is hier bijzonder. Zebrapaden worden genegeerd en links rijden is een must.

Wij wensen iedereen een goede nacht. Wij genieten nog even van onze avond op het balkon!

Liefs, Lianne & Lisanne

1. P.C. van Olst:
    24 oktober 2018
    Een fijne tijd daar. Enne... nafluiten mag je in de latino-cultuur als een compliment beschouwen ;-) Een mooie en goede tijd gewenst - mooi dat jullie bloggen!